تکنولوژی20

تکنولوژی20

تکنولوژی20

تکنولوژی20

آموزش گام به گام نوشتن کتاب الکترونیکی

شاید همواره در آرزوی آن بودید که گاهنامه و یا کتابی ویژه خودتان داشته باشید. نوشتن یک کتاب آرزوی بسیاری از افراد می‌تواند باشد. در سال‌های تازه به علت امکان بهره‌مندی از فناوری برای فرآوری و انتشار کتاب، همچون ماضی نوشتن کتاب و منتشر کردن آن چندان سخت نیست. سایر مجبور نیستید که کتاب را چاپ و هزینه‌های بسیار مربوط به آن را پرداخت کنید. فرآوری کتاب الکترونیکی می‌تواند با سرعت زیاد زیادی نسبت به کتاب‌های کلاسیک چهره گیرد و بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های چاپ آن را منتشر ساخت.


اما نگارش کتاب الکترونیکی اغلب چندان ساده نیست و شاید به شکلی غافلگیر کننده در وسط کار تولید کتاب متوجه شوید که موضوعات زیادی برای پروا هستی دارند و شما از آن‌ها بی‌خبرید. شما نه فقط باید محتوای پسندیده را بنویسید بلکه احتیاج دارید که طراحی و ساختاربندی حرفه‌ای داشته باشید الی بتوانید کتاب الکترونیک خویش را به گونه‌ای حرفه‌ای ارائه دهید. فقط با ساختاربندی حرفه‌ای و طراحی پسندیده است که بیننده شما در اثناء خواستن کتاب آن را حرفه‌ای و پیشه شده پیدا خواهد کرد. فرآوری کتاب الکترونیکی یگانه از بخش‌های مهم و بنیادی بازاریابی درونگرا است.


ebook

در این مقاله قصد داریم شما را با مواردی که برای نوشتن کتاب الکترونیکی دربایستن دارید آشنا سازیم. با خواندن این مقاله به چهره کلی با هرآنچه برای نوشتن کتاب الکترونیکی نیاز است آشنا خواهید شد و یاد خواهید گرفت چگونه یک کتاب الکترونیک تولید کنید.


در پیوسته هدف داریم شما را با ۱۱ قدم فرآوری کتاب الکترونیکی آشنا سازیم.


قدم ۱: برگزیدن سوژه کتاب

قدم ۲: طرح کلی کتاب

قدم ۳: تقسیم‌بندی هر قسمت کتاب

قدم ۴: طراحی کتاب الکترونیک

قدم ۵: به کارگیری رنگ‌های مناسب

قدم ۶: ترکیب عناصر بصری

قدم ۷: برجسته‌سازی نقل‌ قول‌ها

قدم ۸: استفاده‌ی مناسب از CTA

قدم ۹: تبدیل به PDF

قدم ۱۰: ایجاد صفحه‌ی دانلود

قدم ۱۱: توزیع کتاب الکترونیکی و پیگیری کردن آن

قدم۱: انتخاب سوژه کتاب

به خاطر داشته باشید، هدف از فرآوری کتاب الکترونیکی شما به دست آوردن خریداران احتمالی برای تیم فروش کسب و کار است. پس باید موضوعی را برگزیدن کنید که بتواند این خریداران احتمالی را به سمت تیم فروش هدایت کند.


مفهوم این سوژه آن است که در تولید کتاب الکترونیکی نباید از موضوعاتی که در سایر کانال‌های بازاریابی خود پوشش می‌دهید منحرف شوید. بلکه در اینجا شما فرصت و بخت آن را دارید که در موضوعی که تنها شما به صورتی ریزبین لغایت کنون پوشش داده‌اید عمیق شوید. اگر در درازا زمان طولانی روی یک جستار شغل کرده و دغدغه‌ی مخاطبین خویش را در آن می‌یابید، تولید کتاب الکترونیکی در آن مقوله می‌تواند ایده‌ی بسیار نکویی برای کسب و کار شما باشد.


برای اینکه چند ایده به دست آورید، در اینجا چندین عنوان کتاب پیشنهادی را فهرست کرده‌ایم که می‌توانند شالوده‌ی ایده‌ی کتاب بعدی شما را تشکیل دهند. (X را با یک شماره دلخواه جایگزین کنید)


X  مورد از بهترین شیوه‌ها برای (موضوع، کسب و کار)

مقدمه‌ای بر (موضوع، کسب و کار)

X سؤال رایج درباره‌ی (موضوع، کسب و کار) و پاسخ‌های آن‌ها

X احصاء درباره‌ی (موضوع، کسب و کار) برای تصمیم‌گیری بهتر

از بهترین‌ها یاد بگیرید: X کارآزموده (موضوع، کسب و کار) تجربیات خویش را ذکر می‌کنند.

در این نوشتار در همان سان منظور داریم از یک قالب آماده‌ی کتاب ویژه ایندیزاین InDesign برای آموزش همگی قدم‌های بعدی کاربرد کنیم. در طول کار یاد خواهید گرفت چگونه هر صفحه‌ی کتاب را ساختاربندی و آماده سازید. در ذیل می‌توانید صفحه‌ی اول قالب که به عنوان مثال برای این نوشتار تغییر یافته است را ببینید.


انتخاب جستار کتاب

قدم۲: طرح کلی کتاب

مقدمه‌ی کتاب باید همچون یک در به سوی محتوای کتاب باشد. خواننده‌ی کتاب باید بتواند با به کارگیری مقدمه‌ی کتاب شما در کتاب غرق شود. بعضی از تولیدکننده‌های کتاب‌های الکترونیک بیان می‌کنند که کتاب الکترونیک همچون مجموعه‌ای از مطالب وبلاگ است. اما با این حال هر تقدیر از کتاب باید همچون جریان آب به دیگری متصل باشد.


بهترین کار برای درست کردن طرح کلی کتاب، نگاه کردن به کتاب به عنوان یک دوره‌ی فشرده است. به عنوان نمونه در کتاب ما، منظور داریم موارد پایین را پوشش دهیم:


چگونه نوشتن یک کتاب مفید

چگونگی طراحی کتاب الکترونیک

بهینه‌سازی کتاب الکترونیک برای به‌دست آوردن خریداران احتمالی و پیشرفت

 


اگر چه مثال کتاب الکترونیکی ما حائز قسمت‌های زیادی نیست اما باید در ذهن خویش این سوژه را داشته باشید که کتاب الکترونیک شما لزوماً نیاز نیست که طولانی باشد. تنها چیزی را بنویسید که به صورت کاربردی برای مخاطب قصد شما درباره‌ی موضوع برگزیدن شده اهمیت دارد. اگر این کتاب فقط به پنج صفحه دربایستن دارد، همان‌قدر بنویسید و اگر به ۳۰ صفحه بیچارگی دارد هم باید به این مقدار باشد. در فرآوری کتاب الکترونیکی نباید سعی کنید درازا کتاب را بیش از حد زیاد کنید. واژه‌ها را برای نگارش یک کتاب الکترونیک بیش از بی گمان هدر ندهید.


با توجه به این موضوع، ببینیم که سرنوشت دورنمای محتوای کتاب الکترونیک نمونه ما به چه چهره خواهد بود.



قدم۳: تقسیم‌بندی هر قسمت کتاب

اکنون می‌توانید نوشتن کتاب را ابتدا کنید. در این مرحله می‌توانید هر تقدیر کتاب را همچون یک مطلب طولانی تارنگار در عقیده بگیرید. شما زمانی که در حال نگارش یک مطلب طولانی برای وبلاگ خود هستید، کوشش خواهید کرد آن را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کرده و از لیست‌ها و دیگر موارد بهره‌گیری کنید. همانگونه که در تصویر زیر پرتو دیتا شده است، این شیوه به تولید کتاب الکترونیکی ساده‌تر و واضح‌تر کمک می‌کند. باید سعی کنید که به خواننده‌ی خویش درباره‌ی موضوع آموزش دیتا و از زبانی ساده برای این کار سهم بگیرید.


حتماً به این موضوع پروا داشته باشید که در هر تقدیر کتاب یک ساختار برپا را داشته باشید. چنین ساختاری به شما کمک خواهد کرد که بین قسمت‌های گوناگون کتاب رابطه استوار کرده و کتاب یک سیر ترقی روشن کلی را از هر سرنوشت به تقدیر دیگر برای خواننده داشته باشد. پروا داشته باشید که این شغل تنها قرار دادن چندین مطلب تارنگار در کناره یکدیگر نیست و چنین رویکردی می‌تواند یکپارچگی را از کتاب شما بعید کند. این رویکرد نه فقط در فرآوری کتاب الکترونیکی بلکه در دیگر موارد بازاریابی شما همچون ایمیل مارکتینگ و… نیز باید باره پروا قرار گیرد.


اگر می‌خواهید از این جستار اطمینان داشته باشید که کتاب الکترونیک شما کماکان برای خواننده جذاب است، موارد زیر را همواره در ذهن خود نگه دارید:


از کلمات کلیدی در عنوان برای تأکید بر ارزشی که می‌خواهید ارائه دهید بهره‌گیری کنید. به عنوان نمونه صفت‌هایی همچون «شگفت‌انگیز»، «عالی»، «نهایی» و… می‌توانند در این باره سودمند باشند.

قالب خویش را استوار نگه‌دارید. به این شکل می‌توانید یک مدل ذهنی برای خوانندگان خویش ایجاد کرده و میزان درک آن‌ها را از محتوا افزایش دهید.

زمانی که امکانش باشد، متن خود را با استفاده از موارد مختلف همچون بولد نوشتن، لیست‌ها، نوشتار ایتالیک، تغییر اندازه‌ی فونت و… ساختاربندی کنید. به این شکل می‌توانید چشمان خواننده را به قسمت‌های مهم و مواردی که روی آن تأکید دارید سوق دهید. می‌توانید در مثال برخی از این موارد را ببینید.


قدم۴: طراحی کتاب الکترونیک

برای طراحی کتاب الکترونیک می‌توانید از نرم‌افزارهای بسیاری که در این حوزه در دسترس هستند بهره‌گیری کنید. در این مثال ما از نرم‌افزار Adobe InDesign CS6 برای طراحی استفاده کرده‌ایم. با این حال از نرم‌افزارهای دیگری نیز می‌توان در این زمینه سهم برد که از میان آن‌ها می‌توان به Publisher و PowerPoint مایکروسافت آفیس و یا Scribus اشاره کرد.


اگر از قالبی که در این مطلب مشاهده می‌کنید کاربرد می‌کنید، نگریستن خواهید کرد که فقط یک صفحه برای تقدیر نخست کتاب وجود دارد. برای تصحیح کردن دیگر صفحات در نرم‌افزار ایندیزاین می‌توانید از این صفحه با استفاده از گذرگاه پایین کپی کنید.


Layout → Pages → Duplicate spread


 


اگر در حال به کارگیری یک قالب برای نرم‌افزار PowerPoint هستید می‌توانید با کلیک بر Duplicate slide این کار را اتمام دهید. به این طریق می‌توانید قالب خویش را برای همه کتاب اشاعه دیتا و استفاده کنید.


طراحی کتاب الکترونیک

قدم۵: به کارگیری رنگ‌های مناسب

colorبسیاری از قالب‌هایی که برای فرآوری کتاب الکترونیکی مورد کاربرد پیمان می‌دهید شدنی است حائز رنگ مناسب کسب و کار شما نباشند. در این باره است که می‌توانید آن قالب‌ها را برای کار خود شخصی سازی کنید. از آن‌جایی که در کتاب الکترونیک می‌توانید از رنگ‌های اکثریت کاربرد کنید، زیاد مناسب است که به رنگ دوم در پالت رنگ برند خود نیز پروا کنید. شما می‌توانید با استفاده‌ی مناسب از رنگ‌ها ظاهر کتاب الکترونیک خود را بسیار شفا ببخشید.


در نرم‌افزارهای مختلف شیوه‌های بسیاری برای تغییر رنگ وجود دارد اما در بیشتر موارد انجام این کار کمابیش ساده است. در نرم‌افزار ایندیزاین در نوار ابزار به سادگی می‌توانید قسمت تغییر رنگ Fill و Stroke را نگریستن کنید که بنا بر طرح از گرد از این موارد می‌توانید سهم ببرید.


قدم۶: ترکیب عناصر بصری

بسیاری از اوقات استفاده از عناصر گرافیکی و عکس‌ها در کتاب الکترونیک چندان ساده نیست. بهترین گذرگاه برای به کارگیری آن‌ها این است که به این عناصر به عنوان مکمل محتوای کتاب خویش نگاه کنید. مهم نیست که شما از آن‌ها در طول نگارش کتاب و یا بعد از پایان نگارش کتاب کاربرد می‌کنید، این عناصر گرافیکی و عکس‌ها باید بتوانند قسمت‌های مهمی که قصد دارید به آن‌ها اشاره کنید را به شکلی بهتر اثر دهند و به صورت بصری امکان بهتری برای درک محتوای متنی کتاب به مخاطب دهند.


عکس‌ها فقط برای زیبا‌تر و ساده‌تر ساختن کتاب برای چشم‌ها نیست بلکه باید بتوانند میزان درک خواننده را از محتوای کتاب درمان بخشند. اگر درحال نگارش یک کتاب با محتوای پیچیده و طولانی هستید، شاید به کارگیری نمودارها و سایر موارد این چنینی ایده‌ی بدی نباشد.


قدم۷: برجسته‌سازی نقل‌ قول‌ها

راه سایر برای درمان ظاهر و ساختار در هنگام فرآوری کتاب الکترونیکی برجسته سازی نقل‌ قول‌ها و دیگر موارد است. ولی دقت کنید که نقل قول مورد کاربرد به کتاب و محتوای آن ارزش بخشیده و مربوط است.


در حالی که نقل قول‌ها را با به کارگیری جلوه‌های بصری برجسته می‌سازید، توجه داشته باشید که همگی درونمایه را با فاصله‌ی یکسان از لبه‌های صفحه نگه دارید. به عنوان نمونه اگر این فاصله ۲۲ میلیمتر است، آن را برای همه‌ی موارد یکسان نگه دارید. نگه داشتن منظم این فاصله‌ها می‌تواند به زیبایی ظاهری کتاب الکترونیک شما کمک بسیار زیادی کند.



قدم۸: استفاده‌ی مناسب از CTA

اکنون که محتوای شما نوشته شده و به چهره دلخواه جایگذاری شده است، وقت آن است که آن را برای به دست آوردن خریداران احتمالی بهینه‌سازی کنید.


یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این پیشه به کارگیری call-to-action یا همان CTA است. هر CTA یک لینک یا شیء بصری در کتاب است که وقتی خواننده روی آن کلیک می‌کند، دستوری که ما پیشبینی کرده‌ایم اجرا می‌شود. به عنوان مثال می‌تواند خواننده را به سوی وبسایت ما هدایت کند. به این روش می‌توانید افراد را جذب استفاده از سایر سرویس‌ها و خدمات خویش کرده و درآمدزایی کنید.


به عنوان مثال، CTA می‌تواند خواننده را به یک رهنمود دیگر، صفحه‌ی ثبت نام کنفرانس سالانه‌ی شما و یا حتی صفحه‌ی یک محصول هدایت کند. با توجه به نوع CTA می‌توانید آن‌ها را به شکل‌های مختلفی استفاده کنید. برخی مواقع اوقات امکان دارد یک صفحه‌ی کامل را به آن اختصاص دیتا و برخی مواقع داخل یک خط قرار داده شود.


برای استفاده از CTA در نرم‌افزار PowerPoint بس است از راه ذیل آن‌ها را برپایی کنید:


Insert → Hyperlink


در نرم‌افزار ایندیزاین باید از راه پایین اقدام کنید:


Type → Hyperlinks & Cross-Refrences → New Hyperlink…


در مثال ذیل می‌توانید یک CTA تو خطی را تماشا کنید.


استفاده‌ی پسندیده از CTA

قدم۹: تبدیل به PDF

زمانی که نگارش کتاب الکترونیکی شما به سرانجام رسید و همه‌ی موارد از آنگونه موضوعات بصری و پیمان دادن CTA انجام شد، وقت آن است که خروجی مناسبی را تهیه کنیم که خوانندگان بتوانند متعلق به کاربرد کنند. در نرم‌افزار PowerPoint برای اتمام این شغل از سرنوشت File روی گزینه‌ی Save As کلیک می‌کنیم. بعد متعلق به در تقدیر File Format گزینه‌ی PDF را برمی‌گزینیم. همچنین در این سرنوشت مکان ذخیره‌ی فایل و اسم آن را نیز گزینش می‌کنیم.


در نرم‌افزار ایندیزاین برای سپریدن این کار در تقدیر File گزینه‌ی Export را گزینش می‌کنیم. در این مرحله پایین تقدیر برگزیدن نوع فایل خروجی دو نوع PDF را نگریستن می‌کنیم. Adobe PDF) Interactive) برای فرآوری کتاب الکترونیکی پسندیده است و گزینه‌ی سایر PDF برای خروجی مناسب چاپ باره بهره‌گیری است.


فایل PDF به نسبت خروجی‌های عادی PowerPoint و یا Word برای تهیه‌ی کتاب الکترونیک مورد استفاده است. علت این جستار آن است که خروجی Word و PowerPoint به سادگی می‌توانند ویرایش شوند. از این جهت کتاب شما به سادگی می‌تواند باره سواستفاده پیمان گیرد. چرا باید به فکر ساخت کتاب الکترونیکی باشیم؟ سخت دیگر این‌گونه از فایل‌ها آن است که فایل دقیقاً به آن چهره که شما می‌‌خواهید به دست خواننده نمی‌رسد و ممکن است دچار تغییرات ظاهری شود. اما PDF هیچکدام از این مشکلات را نداشته و از این رو به عنوان یکی از بهترین فرمت‌ها برای تولید کتاب الکترونیکی شناخته می‌شود.


شما ممکن است نام PDF را در پسین بسیاری از کتاب‌های الکترونیکی خود دیده باشید. این نام مخفف Portable Document Format است. این‌گونه از فایل‌ها در اصل همه محتوای شما را به صورتی استوار تو فایل جایگذاری می‌کند و از این جهت در هر ابزاری می‌تواند بدون مشکل نمایش دیتا شود. یکتا از آلترناتیوهای محبوب PDF فایل‌های EPUB هستند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد